SHORT SOLENT

Modellen är byggd av Allan Nilsson
Short Solent var en passagerarflygbåt som producerades av Short Brothers i England i slutet av 1940-talet. Det utvecklades från Short Seaford, som i sin tur var en utveckling av Short Sunderland som var den militära varianten som kom lite för sent för att tjänstgöra i andra världskriget.
Den första Solent flög 1946. Nya Solents användes av bland annat BOAC och TEAL för passagerarflygningar. Dessa storkunder höll produktion igång till 1949. Begagnade flygplan drevs fram till 1958 av ett antal små flygbolag som till exempel Aquila Airways.
En av TEALs Solents finns bevarad på Museum of Transport and Tecnology i Auckland.
Konstruktionsmässigt var Solent ett högvingat aluminiumflygplan med båtskrov som drevs av fyra Bristol Hercules stjärnmotorer på 1690 hkr styck!
Flygplanet kunde ta 24 passagerare med dag-och-natt boende eller 36 passagerare för dagflygningar. Sovalkoverna (fyra på nedre däck och två på den övre) kunde användas av fyra eller sex personer. På övre däck fanns en lounge/matsal bredvid köket. Och på nedre däck hittade man två omklädningsrum och toaletter. Flygbesättningen bestod av fem personer, två piloter, en navigatör samt en radiooperatören som tillsammans med flygmaskinisten höll till i ett separat utrymme bakom cockpit. Förutom detta fanns det två flygvärdinnor för att sköta passagerarna.
Mellan 1948 och 1950 flög BOAC sina Solents, med tre avgångar i veckan på sträckan Southampton till Johannesburg. Man tog en rutt via Nilen och in över Östafrika. Resan tog fyra dagar, inklusive övernattningar. Den sista Solent som trafikerade denna sträcka lämnade kajen i Southampton den 10 november 1950. Därefter var BOAC s flygbåtsepok över.
En ex-BOAC Solent 3, som ägdes av Howard Hughes, har räddats och finns i USA på Oakland Aviation Museum i Kalifornien. Det är denna Solent som visas kort i filmen Jakten på den försvunna skatten där den ersätter en Martin China Clipper.