top of page

AERONCA SEDAN

9 Aeronca Sedan

Modellen är byggd av Christer Östberg

Ett fyritsigt amerikanskt skol och reseflygplan som byggdes mellan 1948 och 1951.

Aeronca Sedan var den sista design som anrika Aeronca satte i produktion och var det största seriebyggda flygplan som producerats av företaget.

Sedanens flygkropp är uppbyggd på klassiskt Aeroncavis, dvs svetsade stålrör i en trekantig struktur. Den yttre formen på flygkroppen skapas sedan genom en kombination av träspant och stringers. Allt sedan dukat med tyg och spännlackat.

En unik detalj på Sedanen kontra andra Bellancor var att vingarna var av helmetall. Normalt var dessa dukade. Det man åstadkom med denna lite dyrare konstruktionslösning var en betydligt bättre formnoggrannhet på vingarna, vilket gav dem lite bättre fartprestanda.

Motorn var som regel en fyrcylindrig luftkyld Continental eller Franklinmotor på ca 150 hästkrafter.

Standardversionen av Sedan hade en dörr på höger sida av kroppen. Men om man köpte versionen avsedd för sjöflyg så fick man en dörr på var sidas för att lättare kunna ta sig iland oavsett vilken sida man lade till mot en brygga eller kaj.

Totalt har det funnits över 50 olika versioner av Aeronca Sedan!

Tillverkningsrätten till Aeronca Sedan har bytt ägare många gånger genom åren, sedan Aeronca upphörde med flygplanstillverkningen i början på 50-talet. Sedan 10 juli 2000 ägs designen av Sedan av Burl Rogers, ägare av Burl Aircraft of Chugiak, Alaska. Företaget har nu i flera år levererat delar och modifieringar till gamla Sedaner men man har numera annonserat att man skall dra igång en produktionslina och nytillverkade 15 Sedaner. Dessa kommer att heta Rogers 15AC Sedan, då Aeronca fortfarande finns kvar som företag och har namnrätten kvar.

bottom of page