DE HAVILAND TIGER MOTH

Modellen är byggd av Christer Östberg
De Havilland DH 82 Tiger Moth är ett tvåsitsigt engelskt biplan som konstruerades på 30-talet för att användas som skolflygplan. Flygplanet förblev i många länders flygvapentjänst ända fram till 1950-talet, och ännu i denna dag flyger många exemplar privat.
Vid andra världskrigets slut hade mer än 7 000 Tiger Moth-flygplan byggts; 4 005 Tiger Moth II byggdes specifikt för Royal Air Force räkning. Nästan hälften av flygplanen byggdes av Morris Motor Company. Ytterligare 151 byggdes i Norge, Sverige och Portugal. Ytterligare 2 949 byggdes dessutom av andra länder i det brittiska samväldet. Kanada levererade 200 Tiger Moth till US Army Air Forces, som kom att kalla dem för PT-24.
Prototypen till Tiger Moth utvecklades från dess föregångare de Havilland DH 60 Gipsy Moth. Den hade en de Havilland Gipsy III motor på 120 hk och flög för första gången den 26 oktober 1931. RAF beställde 35 Tiger Moth I som gavs beteckningen DH 60T. En tilläggsorder om 50 flygplan med de Havilland Gipsy Major I motorn på (130 hk) gjordes, och denna kallades för DH 82A Tiger Moth II. Tiger Moth togs i tjänst i februari 1932. Vid andra världskrigets utbrott hade RAF 500 flygplan av typen och ett stort antal civila Tiger Moth rekviderades för att fylla upp behovet av skolflygplan.
En radiostyrd målbogserareversion av Tiger Moth II, kallat Queen Bee, byggdes i nästan 300 exemplar i början av andra världskriget. Fleet Air Arm, som är den flygande delen av Royal Navy, använde ett mindre antal Tiger Moth II och flygplanet Queen Bee.
I svenska flygvapnet fick DH 82 typbeteckningen Sk 11 och användes främst på F 5 Ljungbyhed. Planet byggdes förutom av de Havilland även på licens vid norska Kjeller Flyfabrikk och på ASJA, AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning.
1934 gjordes en förbättrad Tiger Moth där bl.a. den starkare motorn på 130 hk introducerades. Denna version kallades DH 82A. Royal Air Force benämnde den Tiger Moth Mk II och svenska Flygvapnet gav den beteckningen Sk 11A. Den blev en enorm försäljningssuccé och tillverkades på flera platser i världen, både av de Havilland och på licens. Totalt byggdes ca 8800 exemplar innan produktionen lades ner 1945. Fortfarande finns omkring 10 flygande Tiger Moth i Sverige.