BEECHCRAFT BONANZA

Modellen är byggd av Anders Eriksson
Världens längst producerade flygplan!
Bonanzan började säljas i sin grundform redan 1947 och kan fortfarande beställas! Den byggs inte av Beechcraft längre utan har sålts till ett företag som bara har som uppgift att hålla gamla Bonanzor i luften och att även bygga helt nya. Företaget heter passande nog Hawker Beechcraft. I början på 2012 gjorde Hawker Beechcraft konkurs och det ryktas att Textron, som bland annat äger den gamla flygplanstillverkaren Cessna, är intresserade av att köpa även Beechcraft då deras teknik är bra, men företaget har skötts halvdant ekonomiskt tidigare. Skulle det bli aktuellt att start produktionen igen så måste flygplanet anpassas efter de modernare miljölagstiftningar som gäller nu. Vill man köpa en begagnad Bonanza så får man räkna med att lägga upp ca 600.000 kr på bordet för en från tidigt 70-tal och upp till 2.5 Mkr för en nyproducerad, lätt begagnad från 2006, detta räknat på dollarkursen 2012.
Man får då ett lättfluget, snabbt rese- och allmänflygplan. Med det vanligaste motoralternativet på 285 hkr får man en marchfart på 300 km/h när landningsstället är infällt.
Totalt har över 17.000 st Bonanzor producerats i ett antal varianter varav den som modellen föreställer, med V-stjärtparti anses vara den i särklass vackraste! V-stjärt är väldigt vackert men tillför egentligen inga fördelar för flygplanet mer än att det är lättare att parkera maskinen inne i hangarer. Rent aerodynamiskt är det en ren nackdel om man måste landa flygplanet i kraftig sidvind, då sidoroderverkan är kraftigt begränsad jämfört med ett konventionellt stjärtparti. Men vackert är det!
Vi har kunnat spåra inte mindre än 48 olika varianter av Bonanzan, detta inkluderande den med två motorer monterade ovanpå varandra och växlade till en gemensam propeller! Även en mera normal tvåmotorig prototyp byggdes i slutet på 40-talet. Denna skall ej förväxlas med Twin Bonanza som är ett till största delen nytt flygplan även om den till det yttre är lik den enmotoriga varianten.